3 mei, dag 5

3 mei 2010 - Fürstenberg, Duitsland

Berlin Hostel, 00.15

Na gisteravond in ons strenge hostel aan te zijn gekomen, hebben we de tassen in de té kleine kamer gedropt. Een beetje onze plekkie gecreeërd, maar je moet er weinig bij voorstellen (bekijk de foto’s straks maar). Daarna zijn we net zoals de rest van de studenten, evenals de begeleiding de wijk in gedoken. We zaten namelijk in een echte artiesten, kunstenaars en uitgaanswijk.

Een hele straat vol tentjes, kroegjes en pubs om de hoek, 24h. winkels en nog meer van dat soort “speciale” plekjes. Wij zijn gewoon de weg overgestoken en palm beach ingedoken. De naam zegt al genoeg, want het was er lekker warm en er lag zand op de vloer. Na een heerlijke cocktail ( een chocomilkshake voor mij), is een deel van ons groepje terug naar ons “hok” gestrompeld. Bij de poort moesten we ons eerste “identificeren” aan de hand van ons kamerpasje. Want om het hostel binnen te komen, moet je een kleine poort in de straat door, dan kom je op het binnenplein. Het ligt verstopt achter de straat. In onze kamer gingen we gezellig nog even nakletsen. Ondertussen druppelden onze andere vijf kamergenoten ook alweer binnen. Waardoor we rond half 1/1 uur gingen slapen.

Vanochtend ging de wekker om half acht weer, waarna we met z’n allen gezellig boven gingen ontbijten. Zoals gewend, met broodjes en crusli. De fruitcocktail van Ravensbrück miste we wel. Maar okej hier hadden we wel lekkere appels. Daarna nog even “inkopen” gedaan in de kiosk naast ons zodat we de dag konden “overleven”. En om half 10 vertrok de bus, zodat we naar het Holocaust monument konden. Helaas kennen ze in Duitsland de maandagsluiting betreft de verschillende musea. Waardoor we het museum helaas niet in konden, wel zijn we nog even naar het homo-monument gelopen. Waarna we met in totaal zes studenten(Lars, Linette, Ciciel, Nicole, Janneke en ik) samen met Cees, Michiel, Mateas, Patrick en Christel naar het kamp Sachsenhausen zijn gereden. Helaas kenden zij ook daar de maandagslsuiting, waardoor we niet de tentoonstellingen konden bekijken. Wel hebben we barakken, de gaskamer, crematorium, ziekenbarakken, kommandanteur, wachttorens en het speziallager bekeken. Heel erg indrukwekkend om te zien.

Ondanks dat het regende, hebben we er een vrij lange tijd rondgelopen en rond half vier waren we weer terug in Berlijn, bij het Alexanderplatz. De rest van de groep liep nog ergens in Berlijn rond en aangezien we nog geen tijd hadden gehad om te lunchen. Hebben we dat nog even in de Mac/Mac café gedaan (de gewone mac dus en het koffiehuis mac) om daarna nog wat kleine winkeltjes door te struinen. Zoals een grappig oostblok winkeltje, met alles uit het voormalige oost-Duitsland.

Ook dan  merk je weer, hoe raar Duitsland in elkaar zit. Als we door oost-Duitsland heen reden, zag je namelijk allemaal oude gebouwen. Sommige nog bewoon, andere helemaal leeg. Soms kwam je zelfs kleine spookstadjes tegen. Het is heel af en toe raar te geloven en te zien dat dit een wereld van verschil was/is met West-Duitsland.

Hetzelfde in Berlijn trouwens, wat ook echt een onwijs mooi stad is gewoon! Ik ga er graag nog voor een paar daagjes terug. Met de ICE op en neer en dan echt de stad ontdekken en bewonderen. Er zijn zoveel mooie gebouwen te zien, dat wil ik nog echt doen (vrijwilligers)??

Om kwart over vijf verzamelde we in de bus. Alleen om half zes waren we nog niet compleet. Melvin was een “soort” van verdwaald en kwam dus op eigen gelegenheid naar de plek waar wij die avond uit eten gingen. Het restaurant zag er super leuk uit, maar helaas was het eten ook weer echt Duits. Niet zoals we in Nederland gewend zijn als we uit eten gaan, maar wel ontzettend lekker en zeker genoeg. Na uitgebreid langs het lopend buffet te zijn gegaan hebben we afscheid genomen van de eduactieve Dienst van Ravensbrück. Dat was nu al de 2e dag van afscheid nemen en op die manier hoor je wel dat er een einde komt aan de reis.

Terug in het hostel gingen de meeste uit, maar ik heb nog effe een frisse neus gehaald samen met Melvin en heb daarna gezellig met Marjolein,Linda en Melvin gezeten op de kamer. Om heerlijk  melig de laatste avond af te sluiten! Morgen gaat de wekker weer vroeg, om half 7 alL