29 april, dag 1

29 april 2010 - Fürstenberg, Duitsland

Heei allemaal,

Hier in de bus ben ik alvast even begonnen met schrijven van mijn logboek. Vanavond of morgen load ik mijn verhaal gewoon even op. Omdat het stukje voor stukje aan elkaar geschreven wordt, heb ik er maar tijden bijgezet. Zo weet je op welk tijdstip van de dag ik mijn verhaal schreef;-)

De bus 17.00

Onze autoreis naar Deventer verliep super goed en voorspoedig. Om half 10 waren we al in deventer, waar ik me aan kon melden en er steeds meer studenten met koffers en tassen rondliepen. Wel erg leuk om te zien. Ik kwam al snel met Marjolein, Linette, Roel en Melvin aan de praat. En als snelbee dat Marjolein en ik samen op één kamer slapen. Oze andere twee kamergenootjes hebben we nog niet ontdekt, maar goed.

Natuurlijk was de bus iets te laat, niet zo gek. Deze moest vanaf half 9 uit Westerbork naar Deventer rijden en er was genoeg file vanochtend. Half 11 zat alles in de bus en vertrokken we. Natuurlijk eerst een kennismaking vanuit de begeleiding en onze super gezellige buschauffeur. Met z’n viertjes: Roel, Marjolein, Linette en ikx zijn we vrijwel achter in de bus gaan zitten. Gezellig wat kletsen, wat documentaires kijken totdat we om kwart voor één nog niet in Hannover waren. Maar we daar eigenlijk wel zouden stoppen. Dus werd de stop even iets eerder ingelast, lekker drie kwartier uitrusten en lunchen.

Daarna weer op weg, waar bij we gelijk een “tentamen” kregen. Allemaal vragen over de tweede wereldoorlog en dan heb ik het niet over de “gewoonlijke” vragen. Maar vragen die echt wel wat kennis nodig hadden. Wat gezucht, gesteun en gepuff in de bus. Maar goed, na het teruggeven volgde het openoemen van alle antwoorden en ook het bespreken ervan.

Rond drie uur hadden we de volgende stop en door vrij veel werkzaamheden op de weg, zie het er nu naar uit dat we pas om 20.00 aan gaan komen op de plaats van bestemming.

Ondertussen is een deel van de bus weer aan het slapen begonnen (wat moet je anders), zit een deel de film te kijken of te lezen. Er worden ondertussen ook kaartspelletjes gespeeld. Het maakt de sfeer ontspannen en gezellig.

Mijn kamer 00.10 uur

Zo eindelijk om 20.00 uur waren we in het kamp aangekomen. Het aanblik was wel even schokwekkend, sowieso de omgeving was al indrukwekkend. En hier op het kamp, staan de oude woonhuizen nog. Het grootste gedeelte is verouderd en wordt ook niet meer gebruikt. Dat is best angstig om te zien, dat staat er gewoon nog. De huizen waarin wij slapen is best te doen. De kamers zijn netjes, heerlijke stapelbedden. En aan de binnenkant kun je echt niet zien wat het vroeger geweest is.

Om negen uur  zijn we eindelijk gaan eten, we moeten het eten beneden ophalen en lopen dan gezellig naar boven. Daar zijn wat zalen waar we kunnen eten. Vanavond kip, brood en brocolie-ei-aardappel ding en wat salade. Na het eten hebben we elkaar voorgesteld. Heel leuk, we kregen een naam van een andere student en moesten elkaar interviewen. Dat betekend dus eerst iemand interviewen en daarna geïnterviewd worden.

Hierna stelde iedereen de ander voor. En pas om half 11 waren we klaar met dit programma en hadden we tijd om gezellig wat te drinken.

Foto’s heb ik helaas nog niet gemaakt. Gewoon tijdgebrek. En nu wil ook lekker slapen.

1. Miriam:
    25 mei 2010
    Ey,
    Ik lees je weblog door, maar niet met Marjolein op de kamer, maar met mij, Miriam. :P Haha.
    Je kan trouwens super goed schrijven.
    Tot zondag. Heb er zin in.
    x